Open mobile menu
Sähköauton lataaminen

Sähköauton lataaminen

Apua, autossani on reikiä! Sähköautot sekä ladattavat hybridit yleistyvät kovaa vauhtia ja jo moneen autoon on niiden myötä tullut latausluukku sekä töpselin reiät. Sähköauton lataaminen ja siihen liittyvät termit ja kysymykset voivat vaikuttaa heprealta autoilijalle, jolle lataaminen ei vielä ole tuttua. Tässä sähköauton lataamisen lyhyt oppimäärä, kovin vaikeista asioista ei ole kyse.

Ensin on syytä erottaa ladataanko autoa vaihtosähköllä (AC) vai tasasähköllä (DC). Jos ei meinaa muistaa kumpi on kumpi, niin vanha muistisääntö on, että DC on yhtä kuin dasasähkö.

Autojen laturityypit

Kotiin asennettavat laturit ovat aina AC-latureita, kun taas ns. huoltoasemien yhteydessä olevat julkiset laturit ovat yleensä DC-latureita eli ns. pikalatureita. Merkitystä tällä on siksi, että vaihtovirtalaturilla (AC) ladattaessa auton akkuja ladataan autossa olevan sisäisen laturin (On Board Charger, OBC) avulla, kun DC-laturi ohittaa auton oman sisäisen laturin ja lataa akkuja suoraan. Pikalaturi (DC-lataus) voi ladata akkuja suoraan niin paljon kuin auton akusto pystyy vastaanottamaan ja laturista irtoaa virtaa. Sähköautoissa tämä on yleensä vähintään 50 kilowattia (kW), kun taas monessa plug-in hybridissä pienemmän akun vuoksi DC-latausmahdollisuutta ei ole ollenkaan.

sähköauton lataamista varten on hyvä hankkia oma kiinteä latauspiste

Sähköauton lataaminen maksimiin

Auton sisäinen laturi (OBC) rajoittaa AC-lataustehoa ja autoilijan on syytä tuntea, kuinka suuri sisäinen laturi autossa on. Jos sisäinen laturi pystyy maksimissaan esim. 6,6 kilowatin (kW) lataamiseen niin vaikka seinässä oleva laturi työntäisi ulos miten paljon kilowatteja vain, ei auton akku kuitenkaan lataudu kuin maksimissaan tuon 6,6 kW tunnissa.

Kuinka kauan akun latautuminen täyteen sitten kestää? Se on helposti laskettavissa jakolaskulla. Ensin pitää tietää akun koko. Jos se on vaikkapa 18 kWh (kuten RAV4 Plug-in hybridin akku), jaetaan tuo akun koko sisäisen laturin latausteholla. Eli 18kWh / 6,6kw = 2,7 tuntia. Ja tämä tietenkin olettaen että latausasemasta saadaan vähintään tuo 6,6 kilowattia ulos. Vertailun vuoksi on hyvä tietää, että tavallisesta pistorasiasta saadaan tehoa 1,84 kW, eli siitä ladattaessa 18kW akku täyttyy noin 10 tunnissa. Siksi varsinkin sähköauton kanssa kotiin pitää asentaa AC-latausasema, josta voidaan saada lataustehoa 11kW, jossain tapauksissa enemmänkin, riippuen talon sähköliittymästä ja sulakkeiden koosta.

Sähköauton akun koko on monesti 30-100 kWh ja nopeimmat pikalaturit pystyvät jo noin 250 kW:n lataustehoon, tämä toki on varsin hetkellistä ja vähenee kun akku täyttyy. Eli DC-pikalatauksella ladattaessa 100 kWh akku latautuu 250 kW:n laturilla teoreettisesti täyteen 0,4 tunnissa eli 24 minuutissa (100kWh / 250kW). Sähköauton lataamista ei toki oikeastaan koskaan aloiteta akun lataustason ollessa 0%, joten 0-100% latausajan laskeminen ei aina ole täysin mielekästäkään. Yleensähän akussa on enemmän jäljellä kuin 0% kun autolla kurvataan kotipihaan tai laturille.

AC Auto-Centerin oma myyntijohtaja Tiitus Unhola kertoo mm. sähköauton lataamisesta.
Tämän tietopaketin kirjoitti kuvassa autoa lataava myyntijohtajamme Tiitus Unhola.

Kiinteä latauspiste kotiin ja taloyhtiöön

Turvallisin ja paras tapa ladata sähköauto kotona on asentaa oma kiinteä latauslaite. Lämmitystolpasta ja tavallisesta pistorasiasta lataaminen ei ole suositeltavaa. Kyseiset virranlähteet eivät ole tarpeeksi tehokkaita ja säännöllisessä käytössä voivat ylikuumentua. Vaikkakin moni lataa tavallisesta pistorasiasta auton mukana tulevalla latauskaapelilla pitäisi tämän olla aina vain hätäratkaisu, jota suositellaan käytettäväksi vain silloin, kun muita lataustapoja ei ole lähettyvillä.

Latauspisteen asentaminen kotiin maksaa arviolta 1 500 euroa riippuen mallista ja merkistä. Hinta saattaa nousta, jos sähköverkosto vaatii päivitystä tai uusimista. Oma kiinteä latauspiste on kannattava investointi, jota voi käyttää monta vuotta eteenpäin sekä huomattavasti edullisempi vaihtoehto kuin sähköauton lataaminen pikalatauspisteellä.

Nykyään myös taloyhtiöihin halutaan hankkia kiinteä latauspiste. Aluksi kannattaa selvittää osakkaiden halukkuus osallistua kuluihin, vaikka useamman latauspisteen hinta on edullisempi voi silti sähköverkoston uusiminen tulla kalliiksi. Onneksi eri palveluntarjoajia on tällä hetkellä tarjolla ja voi helposti pyytää asiantuntijan ensin selvittämään tilanne ja sitten kertomaan mahdollisuuksista asentaa kiinteä latauspiste talon yhtiökokouksessa. Kannattaa myös hyvissä ajoin selvittää ARA:sta (asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus) mahdollisuuksista saada latausinfra-avustusta, kun taloyhtiöön hankitaan useampi latauspiste.

Auto-Centerin myyjät auttavat mielellään sähköauton hankinnassa ja siihen liittyvissä latausasioissa.

Tutustu uusien merkkiedustuksiemme sähköistettyihin mallistoihin

KIA

Tutustu myös näihin artikkeleihin liittyen sähköauton lataaminen