Open mobile menu
Sähköauton toimintamatka

Sähköauton toimintamatka – Paljonko tarvitset?

Sähköautojen ja hybridiautojen ajomatkan todellinen pituus määräytyy monista eri tekijöistä. Lue meidän oppaamme kuinka lasket helposti tarvitsemasi toimintamatkan, jotta saat autostasi irti kaiken hyödyn!

Näin paljon toimintamatkaa tarvitset

Uusien sähköautojen toimintamatkat kehittyvät jatkuvasti, ja markkinoilla on tällä hetkellä pitkä liuta sähköautoja, jotka kattavat jo useamman päivittäiset tarpeet. Nykyään markkinoilla on jo tarjolla sähköauto, jonka toimintamatkan pituus on huimat 780 km, mutta tarvitsetko oikeasti näin pitkää toimintamatkaa?

Näin lasket sähköautosi toimintamatkan

Suositeltavaa on ostaa sähköauto, jonka toimintamatka riittää kahden päivän arkiajeluun talviolosuhteissa. Tiedämme, että sähköautojen toimintamatka voi alentua jopa 30 % pakkasella.

Esimerkki laskutoimitukseen: Jos ajat pääsääntöisesti työmatkat ja yhden suunnan pituus on 40 kilometriä, tarvitset tällöin sähköauton, jonka toimintamatka on 160 kilometriä (40x2x2), jotta voit nauttia autosta myös talvella. Jos kuitenkin ajat usein enemmän ja myös talviaikaan suosittelemme, että ostat sähköauton, jonka toimintamatka varmasti riittää.

Mitä tarkoittaa ”arvioitu toimintamatka”?

Arvioitu toimintamatka on luku, jonka maahantuojat ilmoittavat markkinointitiedotteissan ja osto-oppaissaan. Luku on täydeksi ladatun akun minimi- ja maksimiarvo. Eli täyteen ladattu akku ilman virheitä ja puutoksia antaa aina vähimmäisarvon.

Akun kapasiteetti tulee ajan myötä heikkenemään ja toimintamatkaan vaikuttaa myös muut tekijät, kuten ajotapa, maasto ja ilmasto. Esimerkiksi kylmän akun toimintamatka talvella jää jopa 30 % lyhyemmäksi.

Hybridiautojen sähköinen toimintamatka

Hybridiautojen sähköinen toimintamatka on lyhyempi kuin täyssähköautoissa. Koska hybridiauto kuluttaa myös perinteistä polttoainetta, ei sinun tarvitse pelätä auton sammumista, jos akku tyhjenee. Suosittelemme hankkimaan hybridiauton, joka vähintään kattaa arkipäivän ajotarpeet vuoden lämpimimpinä kuukausina.

Katso kaikki hybridiautomme täältä

Käyttötapa, mikä vaikuttaa sähköauton toimintamatkaan

Alhaiset lämpötilat talvella ja ylämäkiajot ovat suurimpia akkutehon syöppöjä. Myös raskas kaasuttaminen ja jarruttaminen rokottavat toimintamatkan pituutta. Ajamalla fiksusti ja taloudellisesti pääset pidemmälle yhdellä latauksella.

Lisäksi matkustajien ja kuorman määrä, kattotelineet tai suksiboksi ovat tekijöitä, joiden vuoksi sähköauton toimintamatka lyhenee.

Lue vinkkimme kuinka maksimoit sähköautosi toimintamatkan talvella

WLTP- uusi toimintamatkan päästömittauksen standardi

Sähköautojen toimintamatkan mittausstandardi on muuttunut. Toimintamatka ilmoitettiin ennen perustuen NECD-mittaukseen, mutta vuodesta 2020 on käytetty WLTP-päästömittausta.

WLTP-mittaus otettiin käyttöön, jotta kuluttaja saa paljon realistisemman toimintamatkan pituuden.

Mutta kannattaa huomioida, että ilmoitettu toimintamatka voi lyhentyä jopa 30 % talviajossa.

Uusi WLTP päästömittaus antaa paljon realistisemman toimintamatkan

WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) on uusin päästömittaus tapa, joka ilmoittaa sähköautojen ja plug-in hybridiautojen enimmäistoimintamatkan. 

Uudet mittausolosuhteet ovat myös paljon tarkemmin säänneltyjä, jotta lukemat vastaisivat myös Suomen keli- ja sääolosuhteita mahdollisimman hyvin.

Lue lisää WLTP-mittaustavasta Autoalan tiedotuskeskuksen sivuilta

Sähköauto talvella

Sähköauto talvella – Näin optimoit toimintamatkan myös talvella

Kylmät talviolosuhteet saattavat tuottaa haasteita sähköauton omistajille. Sähköauton akun teho saattaa heikentyä pakkasella jopa 30 %. Olemme listanneet muutaman hyvän neuvon, kuinka voit saada sähköautostasi enemmän irti myös talvella.

Sähköauton akun realistinen toimintamatka

Sähköautojen ja – akkuteknologian huiman kehityksen vuoksi matalat lämpötilat ja talven kylmyys eivät enää tuota yhtä suuria haasteita kuin aiemmin.

Autovalmistajat ilmoittavat uusien sähköautojen minimi- ja maksimitoimintamatkan, ja annettujen toimintamatkojen todellista kantamaa onneksi tarkkaillaan merkittävästi tiukemmin uuden WLTP-mittausmenetelmän myötä.

Mitä sähköauton akulle tapahtuu, kun lämpötila laskee?

Oletko huomannut, että älypuhelimesi akku kuluu nopeammin käyttäessäsi pakkasella? Puhelimen akkukennoissa sähköä tuottavat kemialliset reaktiot hidastuvat ja osa energiasta menee sähköksi muuntumisen sijaan akun itsensä lämmittämiseen.

Sama reaktio tapahtuu myös sähköauton akkukennoissa ja tämä vaikuttaa suoraan myös toimintamatkan pituuteen.

Lämpimänä kesäpäivänä sähköauto kuluttaa arviolta 150 kWh/ 100 km, kun taas talvella vastaavasti arviolta vähintään 200 kWh /100 km. Kulutus on todellisesti riippuvainen lämpötilasta, eikä toimintamatkan pituuden lyheneminen 10–30 % talviaikoina ole poikkeuksellista.

Vinkkejä sähköauton toimintamatkan optimointiin talvella

Tutustu sähköautovalikoimaamme

Toyota BZ4X sähköauto

Toyota BZ4X

Akun ja auton sisätilojen esilämmitys

Jääkylmän sisätilan lämmittäminen auton omalla lämmitysjärjestelmällä syö paljon energiaa. Onneksi useammat uudet sähköautot lämmittävät lisäksi akun, jotta se toimisi tehokkaammin.

Muista esilämmittää autosi latautuessa niin akku ei menetä energiaa. Eikä sinun tarvitse ajaa sähköautollasi talvella pipo päässä ja hansikkaat kädessä.

Muista samalla esilämmittää autosi, kun se on latauksessa, tällöin akku ei menetä energiaa. 

Pikalataaminen toimii parhaiten, kun akku on lämmin

Kun ulkona on kylmä suosittelemme, että ennen pikalatausta ajat muutaman kymmenen kilometrin verran, jotta akusto ehtii lämmetä.  Pikalataaminen sekä normaali lataaminen on huomattavasti hitaampaa, kun akku on kylmä. Syynä tähän on, että kylmän akun kennoissa on korkeampi vastus, jonka vuoksi sähkön siirto on hitaampaa.

Suunnittele matka etukäteen

Pidempi matka mökille ei tuota ongelmaa useimmille sähköautoille. Tähän auttaa, että suunnittelee etukäteen latauspysähdykset matkan varrelle.

Hyvänä vinkkinä voisi olla, että laitat auton lataukseen heti, kun olet saapunut mökille, jolloin akku on edelleen lämmin. Mökillä voit käyttää auton mukana tulevaa latauskaapelia (Mode 2), jonka voi liittää tavalliseen sukopistorasiaan. Emme kuitenkaan suosittele jatkuvaa lataamista tavallisesta pistorasiasta.

Jos sinun pitää ladata auto nopeasti, kannattaa selvittää onko lähialueella pikalatausasemaa.

Kätevän latauskartta.fin avulla näet helposti kaikki Suomen latauspisteet.

Muut tekijät, jotka vaikuttavat toimintamatkaan

Luminen tienpinta aiheuttaa korkeampaa renkaiden vierintävastusta ja kylmä ilma aiheuttaa korkeampaa ilmavastusta. Näillä molemmilla on vaikutusta auton toimintamatkaan.

Kevyemmissä autoissa nastarenkaat lyhentävät auton toimintamatkaan. Sama koskee kattotelineitä, varsinkin sähköauton katolla kulkeva suksiboksi syö toimintamatkaa.

On kuitenkin hyvä tietää, että kunnon renkaat, joissa on oikea rengaspaine vaikuttavat toimintamatkaan positiivisesti. Ja tämä pätee ympäri vuoden ja kaikissa keliolosuhteissa.

Sinua saattaisi kiinnostaa lukea muita sähköautoiluun liittyviä artikkelejamme