Sähköautojen rekisteröintimäärä Suomessa on noussut huomattavasti nopeammin mitä muutama vuosi sitten arvioitiin. Maaliskuun loppuun asti vuonna 2022 sähköautoja on rekisteröity Suomessa yhteensä noin 27 500. Ja vuonna 2021 kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista 10,31 % (10 152 kpl) oli täyssähköautoja.
Suomessa on tällä hetkellä myynnissä yli 2 200 käytettyä sähköautoa. Käytetyn sähköauton oston yhteydessä tarkistuskohtia on vähemmän kuin käytetyn bensiini- tai dieselauton kohdalla. Silti muutaman kohdan kanssa on tärkeää olla tarkkana.
Sähköauton akun kunto sekä kestävyys on tärkein asia, kun suunnittelet käytetyn sähköauton hankintaa. Auton ikä tai ajetut kilometrit eivät ole kerro akun todellista kuntoa vaan se, miten akkua on ladattu.
Yksi sähköauton hyvistä puolista on, että moottorissa ja voimansiirrossa on selvästi vähemmän liikkuvia osia, joten sen rikkoutuminen on epätodennäköisempää. Sähköauto ei vaadi öljynvaihtoa, siinä ei ole mitään monimutkaista automaattivaihteistoa joka vaatisi huoltoa, ruostuvaa pakokaasuputkea tai jakohihnaa. Myös käyttövoima, ylläpito sekä huolto on paljon edullisempaa kuin polttomoottoriautoissa.
Alle olemme listanneet seitsemän tarkistuskohtaa, kun on aika käytetyn sähköauton ostoon:
Täyssähköauton akun takuu on yleensä pidempi, kuin itse auton takuu ja on voimassa, kunnes akkukapasiteetti on 70 prosenttia. Uusissa sähköautoissa akustolle luvataan takuuta jopa 8 vuotta/160 000 kilometriä mikä on parempi, kuin tavallisissa polttoainemoottoriautoissa. Huomioithan, että takuun myöntäminen täyssähköauton akulle on merkkikohtaista.
Tällöin saat arvokasta tietoa akun kestävyydestä. Nykyään useimmista uusimmista sähköautoista on mahdollista vaihtaa pelkät yksittäiset moduulit eikä näin ollen tarvitse vaihtaa koko akkua. Jos ostat auton yksityiseltä myyjältä, joka ei ole tehnyt akkutestiä kannattaa ehdottomasti kysyä auton lataustavasta. Jos myyjä on ladannut akun täyteen ja antanut auton seistä kauan akku täysladattuna voi tämä aiheuttaa akulle selkeää kapasiteetin alenemista. Myös jos auton edellinen omistaja on ladannut autoa paljon pikalatauspisteillä, on tämä huomattavasti kuluttavampaa akustolle, kuin pääsääntöinen hidas lataus kotona omalla latauspisteellä.
Huomioithan, että jos autoa ei ole huollettu ajallaan voi takuu umpeutua.
Ennen koeajolle lähtöä pyydä, että akku ladataan täyteen. Suosittelemme ajamaan mahdollisimman akkua kuluttavasti, jolloin saat selville akun todellisen kunnon. Koeajossa kannattaa pyrkiä ajamaan erilaisissa ympäristöissä sekä kokeilla eri ajotapoja, jolloin saat varmasti kokonaiskuvan akun kestävyydestä.
Sähköautoissa jarrupalat ja jarrulevyt eivät juurikaan kulu, sillä jarrutus tapahtuu energiatalteenotolla, jolloin varsinaisia jarruja tarvitsee käyttää vähemmän. Tämän vuoksi on hyvä tehdä kunnon jarrutuksia koeajon aikana, jotta jarrujen kunto tulee tarkistettua.
Akustoa suojaava alusta kannattaa käydä läpi ulkoisten vahinkojen osalta. Esimerkiksi vaikeakulkuinen mökkitie saattaa ajansaatossa aiheuttaa vahinkoja alustaan. Jos alustassa on selkeitä vahinkoja tai akkukotelo on vaurioitunut, kannattaa nämä tutkituttaa tarkemmin.
Auton latauspistoke, johon latauskaapeli kiinnitetään kannattaa tarkistaa, ettei mitään ulkoisia vikoja tai vahinkoja näy. Myös sähköauton lataamista varten oleva latauskaapeli on hyvä tsekata, ettei näkyviä merkkejä kulumisesta ole.
Käytettyjä sähköautoja myy sekä yksityiset myyjät, että autoliikkeet. Jos ostat auton yksityiseltä henkilöltä pitäisi myyntihinnan olla alhaisempi, kuin ostaessasi autoliikkeestä. Tämä koska yksityiseltä myyjältä ostaessasi autossa on toivon mukaan voimassa tehdastakuu, mutta ostaessasi auton merkkiliikkeestä on tarjolla yleensä tehdastakuun lisäksi maksullisia lisäturvia.
Lisäksi on tärkeää, että teet kaikki samat tarkistukset, kuin ostaessasi polttomoottoriautoa. Katso huoltokirjasta, että tärkeät huollot on tehty, kuten pitää. Tutki ettei autossa ole ruostetta tai osissa näkyviä vaurioita.
Koska sähköautot ovat hiljaisia, on koeajon aikana hyvä avata ikkuna ja kuunnella kuuluuko autosta outoja ääniä.
Sähköauton tuonti ulkomailta saattaa olla kannattavaa, koska autovero poistui 1.4.2022 lähtien kaikista 1.10.2021 jälkeen käyttöön otetuista käytetyistä täyssähköautoista. Maahantuontiauto lasketaan käytetyksi, kun sillä on ajettu 6 000 kilometriä ja se on ollut käytössä vähintään kuusi kuukautta. Jo keväällä 2022 käytettyjä täyssähköautoja tuotiin Suomeen liki yhtä paljon kuin dieselautoja.
Moni saattaa myös pohtia onko käytetyn sähköauton osto turvallista ja kannattavaa. Esimerkiksi jos ostat kolme vuotta vanhan sähköauton ja myyt sen kolmen vuoden kuluttua, säästyt mitä luultavammin hinnanalentumisen aiheuttamasta tappiosta, kun auto on edelleen hyvässä iässä ja siinä on takuuta jäljellä.
Vaikka auton ostaminen tuo mukanaan huolta mahdollisista huolloista ja korjauksista, on onneksi tarjolla loistavia lisäturvapalveluja. Kaikki Toyota -vaihtoautomme, joiden ikä on alle kahdeksan vuotta sekä ajetut kilometrit alle 160 000 ovat huolellisesti tarkistettuja Toyota Approved Vaihtoauto -ohjelman mukaisesti. Tämä antaa vaihtoautollesi 12 kk:n maksuttoman lisäturvan.
Lue lisää Toyota Approved Vaihtoautosta >
Katso kaikki Toyota Vaihtoautomme >
Toyotalla on tarjolla myös loistava Toyota Relax -turva, joka tarjoaa jopa 10 vuotta maksutonta turvaa, kun huollatat autosi vuosittain Toyota-merkkihuollossa.
Lue lisää Toyota Relax -turvasta >
Muihin vaihtoautoihimme on tarjolla myös Auto-Center Lisäturva, joka on lisävastuusitoumus auton mahdollisten korjauskulujen varalta. Lisäturva on mahdollista ottaa autoihin, joiden ikä on alle 10 vuotta ja joiden mittarilukema on alle 200 000 kilometriä. Saat lisäturvan edulliseen hintaan 599 € ja se on voimassa 12kk/ 20 000 kilometriä. Lisäturvalla voit hankkia itsellesi mielenrauhaa kun vältyt yllätyskuluilta.
Varsinais-Suomen Auto-Center Oy ja Autoluojus Oy ovat sopineet osittaisesta liiketoimintakaupasta, jossa Autoluojuksen Toyota huoltoliiketoiminta henkilöstöinee
Turkutalo Oy hyödynsi monille tuntemattoman sähköisen yritysauton hankintatuen hankkiessaan Auto-Centeriltä kymmenen täyssähköistä Toyota Proace EV:tä.
Tiedätkö koska talvirenkaat olisi hyvä vaihtaa ja kummat ovat paremmat kitkat vai nastat? Lue täältä vastaukset ja varaa aika Auto-Centerin renkaanvaihtoon nyt
Yritysautoilu tarjoaa monia etuja yrityksille ja niiden työntekijöille. Tässä artikkelissa tarkastellaan joitakin tärkeimpiä etuja, joita yritysautoilu voi tarj